Tedeschi Amarone Capitel Monte Olmi 2001

Plaats hier je proefnotities van wijnen afkomstig uit Italie

Moderator: Moderating Team

Tedeschi Amarone Capitel Monte Olmi 2001

Postby redfive » Wed May 06, 2009 8:37 pm

Tedeschi maakt mooie wijnen, maar deze amarone springt er wel uit. Afgelopen zondag met een goeie vriend deze geopend. Decanteren is niet nodig, het springt zo je glas uit. De vorige keer had de fles een tijdje op tafel gestaan. Die fout maak ik niet nog een keer, want dan neemt de alcohol de overhand. Zo rond 16 graden is een goeie temperatuur (dat is mijn kelder nu)

Oog: je ziet het bij een amarone met inschenken al. Dik, donkerrood. Mooie kleur.
Neus: Kersen, geconfijt fruit, maar vooral kruidig, wat hout.
Mond: Vol. In de aanzet het zoete van de amarone, dan komt het fruit en zachte tannines in het middenstuk en eigenaardig genoeg het kruidige terug in de afdronk.

Dit is echt een wijn om van te genieten. Ik vind ik de Amarones van Campagnola en Marion wat eleganter, maar deze is ook echt heel erg lekker. 'nuff said 8)
(Snaky)well...it seems we're shy one horse. (Harmonica) No, you've brought two too many.
redfive
Primeur Drinker
Primeur Drinker

Re: Tedeschi Amarone Capitel Monte Olmi 2001

Postby redfive » Mon Feb 08, 2010 11:24 pm

Bijna een jaar verder en afgelopen zondag nog een fles opengemaakt.

Bovenstaande pn blijft overeind. Zo mogelijk zijn de tannines nog wat zachter. De wijn blijft fris, vol en vol leven.

Ik denk dat ik de laatste 3 flessen nu maar een paar jaar met rust ga laten (als me dat maar lukt :pray: ), want volgens mij heeft deze wijn de ruggegraat om nog een hele tijd mee te gaan.
(Snaky)well...it seems we're shy one horse. (Harmonica) No, you've brought two too many.
redfive
Primeur Drinker
Primeur Drinker

Return to Italiaanse wijnen