Op Koninginnedag 2010 heb ik een bezoekje gebracht aan het Domein Taille aux Loups van Jacky Blot in Montlouis. Een prachtig in oude stijl opgeknapte dorpsboerderij in het wijnmakers gehucht Huseau vlakbij Montlouis. Na eerdere goede ervaring met het bezoeken van dit huis, ben ik ook deze keer keurig ontvangen. Jacky Blot was niet aanwezig maar bleek zeer ervaren hulp te hebben. Ik maakte kenbaar dat ik eigenlijk alleen even de droge witte wijnen wilde proeven, maar toen ik anderhalf uur later het domein verliet had ik het volle gamma aan wijnen geproefd, inclusief een aantal reeds uitverkochte wijnen...
Jacky Blot heeft 2 wijndomeinen, Domaine de la Butte (sinds 2002) in Bourgeuil, hier worden dus rode wijnen van Cabernet Franc gemaakt en Domaine de la Taille aux Loups (sinds 1989), alwaar (nagenoeg) alleen wit (Montlouis en Vouvray) wordt geproduceerd van Chenin Blanc. Jacky Blot maakt wijnen met een moderne stijl, eigenlijk een beetje het tegenovergestelde van de klassieke stijl van Huet, Foreau en Chidaine. Blot geeft zijn wijnen een degelijke houtopvoeding en misschien nog karakteristieker, hij laat zijn wijnen een malolactische gisting ondergaan. Dit is iets dat bij Huet, Foreau en Chidaine eigenlijk uit den boze is! Het gamma wijnen ziet er bij Blot dan ook een tikje anders uit. Hij produceert een reeks droge witte wijnen, met afhankelijk van de kwaliteit van het fruit een verschillende duur van houtopvoeding. Daarnaast produceert Blot in de botrytusrijke jaren een reeks aan zoete wijnen, die in verschillende selecties van gewoon zoet, tot zeer zoet uitkomen.
De proeverij:
Domaine de la Butte:
- Pied de la Butte 2009: voet van de heuvel, geen houtopvoeding. Zeer kleurrijke wijn, paars! Veel fruit, mooie zachte tannine, plezierig eenvoudig glas... 2009 is een prachtig jaar, met hele fruitrijke wijnen en daar leek dit absoluut een weerspiegeling van te zijn!
- Haut de la Butte 2008: top van de heuvel, 1 jaar houtopvoeding. Overduidelijk Cabernet Franc, maar dan zonder paprika! Mooi zijdezacht fruit, mooie smeltende tanninestructuur.
- Perrieres 2008: aparte wijngaarde, 1 jaar houtopvoeding. Heel vergelijkbaar met de Haut de la Butte, misschien een tikje ingetogener en steviger!
- Mi-Pente 2008: midden van de heuvel, 18 maanden houtopvoeding. (10-12 hl/ha) Heel dik fruit (voor CabFra in ieder geval!) stevige tanninestructuur, zeer veel belovend...
2008 is een wat moeilijker jaar (matige zomer en prachtig najaar), met hele goede kwaliteit, maar lage opbrengsten. Een echt structuurjaar, lange opleg mogelijk!
De Pied 2009 was erg mooi in al zijn eenvoud... Maar de Mi-Pente had echte klasse en toekomst!
Domaine de la Taille aux Loups - Pétillant
- Triple Zero: Mooie mineralige verfrissende bubbel!
- Brut Tradition: Iets molliger dan de Triple Zero, maar daarmee ook iets minder verfrissend.
Voorkeur voor de Triple Zero.
Domaine de la Taille aux Loups - droog
3 niveaus droge wijnen. Top is Remus Plus (Montlouis), dit is van één wijngaard met hele oude stokken, 18 maanden houtrijping. Daaronder is Remus in Montlouis (selectie uit verschillende wijngaarden) en twee Clos (Bretonniere en Venise) in Vouvray, 12 maanden houtrijping. Onderste laag is Dix Arpents in Montlouis en Caburoches in Vouvray dit is met alle respect 'de rest' van (het gezonde deel van) de oogst verdeeld naar appelatie.
- Rémus 2008 - Montlouis: Veel tropisch fruit, lekker mollig, goed in evenwicht
- Clos de la Bretonniere 2008 - Vouvray: Mineraler dan de Remus en daarmee ook iets ranker. Wel prachtige structuur.
- Rémus Plus 2008 - Montlouis: Vol en vet, misschien soms een tikje overdaad, maar de stevige zuurgraad houdt de wijn prima overeind!
Rémus Plus had duidelijk de hoogste potentie! Moderne Chenin op zijn best!!!
Domaine de la Taille aux Loups - zoet
In de Botrytusrijke jaren wordt er een serie zoet gemaakt in verschillende levels (oplopend): Demi-Sec, Moelleux, Liquoreus. Voor de Liquoreuse wijnen zijn botrytusdruiven noodzakelijk, deze wordt in ook weer in verschillende stappen (oplopend) gemaakt: in Montlouis: Cuvee des Loups (100gr), Romulus (150gr), Romulus Plus (>. In Vouvray wordt een Clos de Venise gemaakt op het niveau van de Cuvee des Loups. De verschillende cuvées ontstaan uit het oogsten in tries en het selecteren 'per druif'... Opvoeding is op barriques, onder andere overgenomen van Yquem.
- Demi-Sec 2008 - Montlouis: Prima fruit en structuur, maar mist misschien nog wel een beetje spanning
- Moelleux 2005 - Montlouis: nootmuskaat, lekker sappig, mooie zoetzuur balans.
- Cuvée des Loups 2003 - Montlouis (100gr restsuiker gemaakt van 80% botrytus): rozijnen, veel tropische fruit (ananas, lychees), boenwas. Mooi op dronk, maar nog een prima structuur voor verdere oudering
- Clos de Venise 2005 - Vouvray (100gr restsuiker gemaakt van 80% botrytus): Duidelijk jonger dan de vorige, nog iets mooiere zuren en zich openend... Ook hier tropisch fruit.
- Romulus 2005 - Montlouis (150gr restsuiker gemaakt van 100% botrytus): Rozijntjes, duidelijk zoeter dan de Venise, tropisch fruit. goede balans...
Mijn voorkeur had de Clos de Venise. De prachtige balans maakte dit echt een topglas!
Ondanks mijn liefde voor klassieke Vouvrays kan ik dit absoluut waarderen! Voor mij toch nog een extra dimensie aan het kleine stukje Loire naast Tours... En dit maakt Vouvray/Montlouis in mijn ogen tot de meest gevarieerde 'witte' wijnregio in deze wereld!!! Daarnaast kunnen deze moderne wijnen van Jacky Blot de regio aanzienlijk toegankelijker maken voor veel wijnliefhebbers...
Santé,
Joost